ترس از آمپول چیست و چطور باید با آن کنار بیاییم؟

به گزارش مجله سرگرمی، ترس از آمپول به لحاظ پزشکی با عنوان تریپانوفوبیا شناخته می شود. اما به طور معمول آن را با عنوان فوبیا سوزنی یاد می کنیم. این ترس مداوم با هر شکلی از تزریق درمانی یا در زمینه آزمایشات خونی معنا پیدا می کند.

ترس از آمپول چیست و چطور باید با آن کنار بیاییم؟

اگر شما نیز از کم تا زیاد، احساس ترس از آمپول دارید و با آن دست و پنجه نرم می کنید؛ این مطلب را دنبال کنید و خود را از شر فوبیا سوزنی، رها سازید.

آمار ترس از آمپول

  • در یک مطالعه شامل 1.024 کودک و بزرگسال، نشان داده شد که 24 درصد از بزرگسالان و 63 درصد از بچه ها دارای ترس از آمپول هستند.
  • همین طور این مطالعه نشان داده که 7 درصد از والدین و 8 درصد از بچه ها به دلیل این ترس، از دریافت واکسن امتناع کرده اند.
  • سالانه بیش از 12 میلیارد واکسیانسیون در سراسر جهان انجام می شود.
  • به علاوه باید گفت که ترس از آمپول و تزریق، به طور معمول بیشتر بین زنان وجود دارد.

علائم ترس از آمپول

با استفاده از چه علائمی می توان این فوبیا را در اشخاص تشخیص داد؟ افرادی که از تریپانوفوبیا رنج می برند، ممکن است در مواجهه با این شرایط ضعف یا غش کرده و حتی آسیب های جسمی شدیدتر را تجربه کنند. در اینجا به بعضی از علائم رایج این ترس اشاره شده است:

  • رفتارهای عصبی و توأم با اجتناب از تماس با سوزن
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • داغ شدن بدن
  • عرق سرد
  • حمله ترس

حتما بخوانید: اختلال اضطراب فراگیر؛ علت، علائم، راه های تشخیص و درمان

دلایل ابتلا به ترس از آمپول

متخصصان پزشکی هنوز دقیقا نمی دانند که چرا بعضی از افراد چنین ترسی را تجربه می کنند. اما چیزی که معین شده، این است که ترس از سوزن در عرض یک شب اتفاق نمی افتد و به احتمال زیاد در سال های متمادی شکل گرفته است. بعضی از افراد بر این باورند که تریپانوفوبیا یک ترس ارثی است و در صورتی که سایر اعضای خانواده به آن مبتلا باشند، احتمال تجربه آن توسط سایرین نیز وجود دارد. این ترس می تواند با یک تجربه از کودکی شروع شده و یا دلایل دیگری داشته باشد. از سایر دلایل ترس از سوزن، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حساسیت به درد، به خصوص درد در اثر تماس با سوزن
  • هیپوکوندریا یا ترس های پزشکی
  • آسیب های گذشته، تجربیات منفی یا خاطرات دردناک
  • واکنش های منفی و رفلکسی پس از وارد شدن سوزن به پوست

اما گذشته از این ها، علت هر چه باشد تریپانوفوبیا برای بعضی از زنان واقعیتی بسیار سخت است و می تواند تاثیرات منفی قابل توجهی در زندگی آن ها بگذارد. در موارد شدید حتی ممکن است یک زن به دلیل ترس از سوزن، از درمان پزشکی واجب خود، امتناع کند که سلامت وی را در شرایط بدتری قرار دهد.

چگونه می توان بر ترس از آمپول غلبه کرد؟

با توجه به تمام موارد فوق، باید دید چگونه می توان بر ترس از آمپول غلبه کرده و یا حتی آن را برطرف نمود؟

1. شناخت سوزن

آیا ترس شما از سوزن، ناشی از تجربه دردناکی در کودکی است یا تصورات وحشتناکی درباره آن دارید؟ اگر این طور است در مراجعه بعدی خود برای تزریق یا نمونه گیری آزمایش؛ از یک پزشک بخواهید که به شما کمک کند تا با این سوزن های تزریق یا دریافت خون، آشنا شوید. می توانید درباره چگونگی استفاده از آن ها سوالاتی مطرح کرده و از مراحل کار بپرسید. همچنین شاید لازم باشد بعضی بروشورها را مطالعه کرده و با درک بهتر فرآیند عملکرد سوزن های تزریق و نمونه گیری، ترس های موهوم و ناشناخته خود را کنار بگذارید.

2. ترتیب دادن برنامه تزریق

یک برنامه واکسیناسیون سالانه (به طور مثال واکسن آنفلوانزا) برای خود در نظر بگیرید. به پرستار هشدار دهید که از سوزن هراس دارید، اما در تلاش برای غلبه بر ترس خود هستید. متخصصان پزشکی آموزش دیده اند تا صبور و مفید باشند و بدانند که تعداد زیادی از مردم نسبت به تزریق یا واکسیناسیون ترس دارند.

در خانه نسبت به تزریق و سوزن های تزریق تحقیق کرده و تصاویر آن ها را در اینترنت دنبال کنید. به این شکل می توانید ریشه ترس های خود نسبت به سوزن و آمپول را محدود نمایید. مطالعه کنید که چرا تزریقات و واکسیناسیون می توانند به سلامت و بقای انسان کمک کنند. از تاثیر آن ها روی میکروب ها آگاهی یابید.

3. ایجاد تنش کاربردی

این روش کمی عجیب به نظر می رسد، اما می تواند به شما در غلبه بر ترس از آمپول کمک کند. مزیت آن نیز در این است که می توانید در هر جایی آن را انجام دهید. در جایی راحت نشسته و عضلات بدن خود را برای 15 ثانیه در بدن منقبض کنید. شما باید احساس گرما روی صورت خود داشته باشید، زیرا فشار خون شما لحظه به لحظه افزایش می یابد. آرام باشید. این کار را برای 5 بار یا بیشتر در روز تکرار کنید و تا یک هفته ادامه دهید. این تمرین به شما کمک می کند تا در زمان تزریق آمپول، آرامش بیشتری داشته باشید و با راحتی افزون تری با آن روبرو شوید.

4. نفس عمیق بکشید

یک روش جایگزین برای یادگیری کنترل تنفس و کاهش ضربان قلب در زمان تزریق وجود دارد. جایی را پیدا کنید که بتوانید در آن موقعیتی راحت داشته و سر و شانه های خود را در حالت آرام قرار دهید. ممکن است با قرار دادن یک دست روی بخش پایینی شکم خود، تمرکز بیشتری داشته باشید. به آرامی و از طریق بینی خود، نفس بکشید و سپس بازدم را از طریق دهان بیرون دهید. سعی کنید که تا حد امکان عمیق نفس بکشید و این کار را حداقل پنج بار تکرار نمایید. در صورت امکان این تمرین را حداقل سه بار در روز انجام دهید.

همچنین بخوانید: تمرین تنفس برای کاهش اضطراب

5. از نردبان ترس خود صعود کنید

کنار هم قرار دادن درجه بندی ترس های شما، می تواند به غلبه بر آن ها کمک کند. ترس های خود را به شکل پله های یک نردبان رده بندی کرده و از کوچک ترین آن ها شروع کنید تا به شدیدترین برسید. به این شکل شدیدترین ترس های شما باید بالای نردبان قرار بگیرند. سپس از پایین شروع کرده و مرحله به مرحله بر ترس های خود غلبه نمایید. در این راستا از تکنیک های قبلی نیز کمک بگیرید.

هنگامی که با یک ترس کنار آمدید و با آن احساس راحتی کردید، به سراغ ترس بعدی خود بروید. زمان غلبه بر ترس ها ممکن است در زمان بندی های گوناگونی جای بگیرد و نمی توان برای آن ها از قبل فرمولی معین کرد.

6. درمان پیشرفته

اگر هیچ یک از روش های فوق برای شما کارآمد نبود، می توانید از یک مشاوره کمک بگیرید. یک مشاور حرفه ای برنامه های درمانی موثری برای شما ترتیب داده و کمک می کند تا بر ترس های خود غلبه نمایید.

کلام آخر

آیا شما یا یکی از اطرافیانتان نیز ترس از آمپول را تجربه کرده اند؟ برای رهایی از این ترس چه روش هایی را پیشنهاد می کنید؟ این روش ها را در بخش نظریات با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید. پیشنهاد می کنیم درباره اختلال پانیک یا اختلال وحشت زدگی نیز مطالعه و تحقیق کنید تا با بسکمک از ترس های بی دلیل آشنا شوید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 108880

به "ترس از آمپول چیست و چطور باید با آن کنار بیاییم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترس از آمپول چیست و چطور باید با آن کنار بیاییم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید