تفاوت انواع دستگاه های تصفیه هوا در چیست؟

به گزارش مجله سرگرمی، یکی از تجهیزات مورد استفاده در شهرهای آلوده، دستگاه تصفیه هوا است که برای از بین بردن آلودگی هوای داخل خانه کاربرد دارد.

تفاوت انواع دستگاه های تصفیه هوا در چیست؟

به گزارش خبرنگاران، بنابراعلام مرکز کنترل ایران، این دستگاه ها در مدل های مختلف و انواع گوناگون با سیستم های متفاوت عرضه می شوند. بنابراین دانستن نکاتی درباره دستگاه های تصفیه هوا می تواند کمکی برای انتخاب بهتر آنها باشد.

تفاوت در نحوه فیلتراسیون

مهمترین تفاوت میان انواع دستگاه های تصفیه هوا، نحوه عملکرد سیستم فیلتراسیون آنهاست. هر کدام از روش ها مزایا و معایب خود را دارند و با توجه به ویژگی های آنها باید مناسب ترین دستگاه را خریداری کرد.

بطور کلی دو نوع سیستم فیلتراسیون در دستگاه های تصفیه نماینده هوا وجود دارد:

. فیلتراسیون اکتیو یا فعال

. فیلتراسیون پسیو یا غیرفعال

فیلتراسیون اکتیو

در نوع اکتیو آن، دستگاه تصفیه هوا علاوه بر فیلتراسیون پسیو، هوای محیط را برای از بین بردن ذرات آلاینده یونیزه می نماید. ذرات یونیزه شده به دلیل سنگین شدن روی کف محیط رسوب می نمایند.

با این حال این فرآیند علاوه بر حذف آلودگی هوای محیط، باعث فراوری ازون نیز می گردد که برای سلامت دستگاه تنفسی انسان بسیار خطرناک است.

فیلتراسیون پسیو

فناوری فیلتر غیرفعال به این صورت است که هوای محیط توسط فن های تعبیه شده داخل دستگاه به درون آن کشیده می شوند و با گذر از انواع فیلترها پالایش شده و هوای بدون آلودگی از سمت دیگر دستگاه خارج می گردد. این روش هیچ گونه آلودگی اضافی و مضر فراوری نمی نماید و تنها ذرات معلق را درون فیلترهای دستگاه گیر می اندازد.

تفاوت در جنس و نوع فیلترهای مورد استفاده

دستگاه های تصفیه هوای مختلف از فیلترهای متنوعی بهره می گیرند. اما بطور کلی بیشتر آنها از دو فیلتر کربن اکتیو و فیلتر هپا در کنار سایر فیلترها استفاده می نمایند. هر کدام از این فیلترها برای ذرات معلق با قطر معین فراوری شده اند.

برخی از دستگاه ها مانند تصفیه هوای هانیول علاوه بر این دو فیلتر از یک فیلتر اولیه برای پالایش ذرات عظیمتر نیز بهره می گیرند. همچنین انواعی از این دستگاه ها از لامپ UV با تابش نور فرابنفش برای حذف آلاینده ها مخصوصا ویروس ها و باکتری ها استفاده می نمایند.

برندهای دستگاه تصفیه هوا

به دلیل استفاده روزافزون شهروندان از دستگاه های تصفیه هوا، شرکت های مختلفی نسبت به فراوری این دستگاه ها اقدام نموده اند. برخی از این شرکت ها، برندهای شناخته شده و معتبری هستند. برخی هم شرکت های نوپا و تازه تاسیسی هستند که صرفا برای فراوری دستگاه تصفیه هوا راه اندازی شده اند.

یکی از برندهای معتبر و عظیم جهانی که علاوه بر سایر محصولاتش، تصفیه نماینده هوا هم فراوری می نماید کمپانی هانیول است که دستگاه تصفیه هوای ایرتاچ را فراوری می نماید.

تفاوت تصفیه نماینده های هوا براساس کاربردشان

سازندگان دستگاه های تصفیه هوا محصولاتشان را برای کاربردهای مختلف فراوری می نمایند. برخی از آنها خانگی هستند که با قیمت، ابعاد و امکانات مناسب محیط خانه عرضه می شوند. تصفیه هوای صنعتی و تصفیه نماینده هوای خودرو نیز از دیگر انواع این دستگاه ها هستند.

فضایی که هر دستگاه تحت پوشش قرار می دهد

قدرت فن دستگاه ها و ابعاد فیلترهای تعبیه شده درون آن ها حجم مختلفی از هوا را می تواند تصفیه می نماید. دستگاه های کوچکتر حجم هوای کمتری را پالایش می نماید و در نتیجه برای مساحت های کوچکتر مناسبند.

بنابراین پیش از خرید دستگاه تصفیه هوا ضروری است از فضایی که تحت پوشش قرار می دهد کسب اطلاع کنید. همچنین میزان نرخ تحویل هوای پاک (CADR) دستگاه نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

امکانات دستگاه تصفیه هوا

هر مدل دستگاه تصفیه هوا غیر از تجهیزات تصفیه کردن هوا، امکانات جانبی مختلفی را ارائه می نماید. برای مثال در برخی از دستگاه ها، سنسور تشخیص آلودگی هوا تعبیه شده تا با شناسایی میزان آلوده بودن هوای محیط اطراف، سرعت دور فن را تنظیم کند. پنل لمسی، نشانگر زمان تعویض فیلترها، کنترل از راه دور و ... از جمله سایر امکاناتی است که دستگاه های مختلف از آن برخوردارند.

یکی دیگر از امکانات و مزایایی که برخی از دستگاه های تصفیه نماینده هوا از آن برخوردارند، تعویض فیلترها توسط کاربر است. یعنی زمانی که عمر فیلترها به خاتمه رسید، کاربر می تواند به سهولت آن ها را تعویض کند و نیازی به حضور متخصص برای این کار نیست.

قیمت انواع تصفیه نماینده های هوا

قطعا قیمت خرید دستگاه های تصفیه هوا با کیفیت ساخت آن ها ارتباط مستقیمی دارد. تکنولوژی به کار رفته در فیلترهای تصفیه هوا یکی از عوامل معین نماینده قیمت دستگاه است.

فیلترهای هپا و کربن اکتیو برندهای معتبر با بالاترین کیفیت تهیه می شوند. برای مثال فیلتر کرین اکتیو دستگاه تصفیه هوای ایرتاچ با نام HiSiv از تکنولوژی فیلتراسیون به کار رفته در شاتل های ناسا بهره می گیرد.

همچنین کیفیت ساخت بدنه و فن دستگاه نیز روی قیمت نهایی آن تاثیر می گذارد. دستگاه های ارزان تر بعد از مدتی استفاده به صدا می افتند و مخصوصا در هنگام خواب ممکن است آسایش افراد خانواده را بر هم زنند.

نتیجه گیری

در این متن به برخی از ویژگی ها و تفاوت های دستگاه های تصفیه هوا اشاره کردیم. با این حال حتما پیش از خرید دستگاه تصفیه هوا از ویژگی ها و امکانات آن بطور کامل اطلاع حاصل کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 109120

به "تفاوت انواع دستگاه های تصفیه هوا در چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت انواع دستگاه های تصفیه هوا در چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید