علت گرانی این روزهای قطعات خودرو چیست؟ ، چرا واردات خودرو تحریم نشد اما واردات قطعات تحریم شد؟

به گزارش مجله سرگرمی، قیمت گذاری مواد اولیه با نرخ دلار مسائل زیادی را برای صنعت قطعات خودرو ایجاد کرده است.

علت گرانی این روزهای قطعات خودرو چیست؟ ، چرا واردات خودرو تحریم نشد اما واردات قطعات تحریم شد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، خودرو یکی از اصلی ترین کالاهایی است که تمام اقشار جامعه از آن استفاده می کنند و این روزها با افزایش قیمت این کالا، افراد زیادی دچار مسائل متعددی شده اند. توقف تولید برخی خودروهای داخلی مانند پراید و پژو 405 نگرانی را برای اقشار پایین جامعه ایجاد کرده است چرا که این خودرو جزو ارزان ترین خودروهای داخلی به شمار می رفت.

از طرفی کمبود قطعه و گرانی آن نیز مسائل دیگری را برای مردم ایجاد کرده است. برای اطلاع از جزئیات دقیق تولید قطعه و مسائل قطعه سازان به سراغ مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو رفته و با وی گفت وگو کرده ایم که در ادامه می خوانید.

خبرنگاران: علت گرانی قطعات خودرو این روزها چیست؟

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو: یک مشکل ریشه ای در کل صنعت خودرو داریم که تمام صحبت ها در صنعت خودرو به این ریشه باز می شود. سال 90 قانونی برای قیمت گذاری خودرو گذاشته شد که همین قانون باعث تحولات اساسی در بازار خودرو شد.

تا سال 90 تیراژ تولید خودرو فرایند افزایشی داشت و حتی به تولید هزار و 600 دستگاه در سال می رسید، اما در سال 90 این میزان تیراژ فرایند کاهشی دارد و این فرایند دائم تا سال 98 اُفت و خیز دارد و فرایند ثابت رشدی ندارد. از نظر آماری اینگونه تولید یک بحران به شمار می رود که ثبات را از بین برده است.

سال 90، 2 قانون اشتباه برای قیمت گذاری داشتیم. اول آنکه با نهضت پراید کیلویی چند شروع کردیم و به شورای رقابت وارد و بحث انحصار بازگو می شود. خودروسازها حالت کلیشه ای پیدا می کنند و برخی می گویند خودروسازها انحصار دارند و این قانون قیمت گذاری دستوری در سال 90 گذاشته می شود و تا پایان سال 90 صورت های اقتصادی هر 2 خودروساز سود را نشان می دهد.

خبرنگاران: تا قبل از سال 90 صنعت خودروسازی چطور بود؟

بیگلو: تا قبل از سال 90 سود خودروسازان عملا سرازیر به تامین شرکت های قطعه سازی می شد. با همین فرمان قطعه سازان سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، تکنولوژی و سخت افزار و تنوع تولید می کردند و چه بسا قطعه هم صادر می کردند و بالاترین رقم صادرات را هم داشتند یعنی در آن زمان تیراژ صادرات بالاترین میزان را داشت.

از سال 90 خودروساز زیان ده شدند و متعاقبا زیان آن ها به صنعت قطعه سازی رو آورد، بنابراین صنعت قطعه سازی را تضعیف کرد. همان سال مجلس قانونی وضع کرد. در این قانون آمده است که فروش مواد اولیه تولید داخل باید به قیمت دنیای برسد یعنی اگر فرض کنید فولاد در تمام دنیا کیلویی یک دلار است، در داخل کشور هم باید یک دلار بفروشیم، زمانی دلار هزار تومان بود و به مرور افزایش یاُفت و اکنون به بیش از 20 هزار تومان رسیده است.

این یعنی پول ملی خودمان بی ارزش است و باید کالاهایمان را به قیمت دلار خرید و فروش کنیم. این موضوع از جهتی خوب است چرا که برخی می گویند اگر این کار صورت نگیرد باعث می شود قاچاق افزایش یابد و همچنین جلوی خام فروشی را می گیرد، اما از طرفی مسائل دیگری رخ داده است.

خبرنگاران: قیمت گذاری مواد اولیه با نرخ دلار چه مسائلی را برای این صنعت ایجاد کرد؟

بیگلو: اگر مواد اولیه را به قیمت دلار تعیین می کنیم باید قیمت خودرو را هم بر مبنای دلار حساب کنیم، در مقابل باید در آمد مردم هم به دلار محاسبه کنیم، اما هیچ کدام از این اتفاقات صورت نگرفت.

نتیجه این می شود زمانی که خودروساز شروع به زیان دهی می کنند، تولید کنندگان مواد اولیه داخلی سودآور می شوند و سودهای بالایی کسب می کنند. گزارشی به مجلس ارائه شده که نشان می دهد، هر زمانی که خودروسازها زیان بیشتری دارند سود فروشندگان مواد اولیه بالاتر بوده است یعنی عملا پول مردم وارد خودروسازی می شود، اما بیش از مقدار معقول از جیب قطعه ساز به تولید کننده فولاد پرداخت می شود.

خبرنگاران: اینکه نقدینگی مسائلی را برای صنعت خودروسازی ایجاد کرده، بیشتر شرح می دهید؟

بیگلو: طی سال های گذشته نقدینگی اُفت می کند و این کمبود هر سال ادامه پیدا می کند و خودروساز ضعیف تر می شود. در دهه 90 دیگر خودروساز نتوانست خودرو جدید عرضه کند و صادرات را از بین می برد. همین صنعت قطعه سازی ما به رنو، پژو و حتی برزیل صادرات داشت، اما به مرور این صادرات تضعیف می شود.

تمام زنجیره تولید خودرو باعث می شود کیفیت اُفت کند در صورتی که اگر این زنجیره ثابت بود باعث می شد کیفیت هم افزایش یابد. یعنی اگر قرار است زنجیره قیمت دستوری باشد پایانی زنجیره هم باید اینگونه باشد. وقتی می گوییم دشمن داریم فقط منظورمان خارجی ها نیست حتی در داخل هم دشمن وجود دارد.

خبرنگاران: اینکه می گویند انحصار در صنعت خودروسازی وجود دارد، صحت دارد؟

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو: انحصار نه در خودروسازی بلکه در تولید مواد اولیه وجود دارد. می گویند انحصار در صنعت خودروسازی وجود دارد، اما چه کسی این ادعا را دارد؟ مگر ما گفته ایم که خودرو وارد شود یا نشود؟ صنعت خودروسازی هیچ دخل و تصرفی در واردات یا عدم واردات نداشته و ندارد.

خبرنگاران: تحریم آمریکا باعث شد صنعت خودرو عقب بماند؟

بیگلو: صنعت خودرو سازی را تحریم کردند چرا که باعث ایجاد اشتغال زیادی شد و همین اشتغال ثبات کاری ایجاد کرد که در تلاش بودند این صنعت کوچک شود. هم اکنون واردات خودرو آزاد است بدین معنا که cpu را می توان وارد کرد، اما چرا نیامدند واردات خودرو را تحریم کنند و واردات قطعات را تحریم کردند این کار بدین معناست که قصد به زمین کوباند تولید را داشتند!

بحث دولتی بودن خودروسازها مطرح شده که باید این نکته را گفت مگر شرکت های تولید کننده سود ده نیستند در صورتی که دولتی هستند؟ سیاستی اتخاذ شده که خام فروشی اجرا شده است.

در حال حاضر اگر ورق وارد کنیم، از داخلی ها ارزان تر می شود. کشورهای مختلفی دارای برخی منابع هستند به طور مثال برخی قهوه و کافه، برخی توریسم و ... دارند، اما ما در کشورمان منابع خدادای زیادی داریم که خودمان آن را حذف کرده ایم.

خبرنگاران: مشکل قانون دستوری چه بوده که هم اکنون این صنعت با آن درگیر هستند؟

بیگلو: مشکل اصلی که در کشور وجود دارد محاسبه مواد اولیه با نرخ دلار است. تصمیم مجلس بود که وقتی دلار افزایش یابد، 20 درصد در قیمت مواد اولیه تاثیر بگذارد، که در اصل به صورت غیرمستقیم تاثیر می گذارد؛ در نگاه دیگر می توان گفت زمانی هم که دلار ارزان شود، قیمت مواد اولیه هم اُفت می کند، ما فکر میکنیم که صد در صد خودکفا شدیم، اما چه فایده!

مشکل اینجاست صنعت خودروسازی دشمنان داخلی دارد که هم سو با آمریکایی ها پیش می فرایند. بارها و بارها انتقاد کردند که اگر واردات خودرو آزاد شود چه می شود این درحالی است که برای واردات خودرو نیاز به 23 میلیارد دلار پول است در حالی که برای تولید هزار و 200 دستگاه خودرو در سال نیاز به 2 میلیارد دلار است.

خبرنگاران: نقدهای به خودروهای داخلی وجود دارد، اینکه بی کیفیت و ضعیف هستند، شما از بعد تولید قطعه بفرمایید این نقدها به تولید خودرو بی کیفیت صحت دارد؟

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو: به خودرویی مانند پراید انتقاد می کنیم که خودرو بی کیفیتی است. خودرو کلاس بندی شده و پراید جزو کلاس B است و در کارت آن نیز قید شده که این خودرو برای 4 سرنشین است و مناسب برای سفرهای درون شهری است، این خودرو ساخته نشده 6 نفر در آن سوار شوند و شبانه تا مشهد بفرایند! مانند این می ماند که کفش مجلسی بپوشیم و برویم برای گل زدن در زمین فوتبال.

چرا از دنا تعریف نمی کنیم؟ دنا پلاس جزو یکی از معدود خودروهایی است که امکان صادرات آن نیز وجود دارد. چرا از کوئیک سایپا تعریف نمی کنیم؟، کوئیک سایپا جزو یکی از پرآپشن ترین خودروهایی است که تا به امروز تولید شده است.

تمام آن ها نظامی دارند که کارشان تضعیف صنعت خودروسازی و قطعه سازی است که قسمتی از آن به منافع اقتصادی و قسمتی به قرایض بر سیاسی می شود. این کارها با برنامه ریزی انجام می شود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 106429

به "علت گرانی این روزهای قطعات خودرو چیست؟ ، چرا واردات خودرو تحریم نشد اما واردات قطعات تحریم شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت گرانی این روزهای قطعات خودرو چیست؟ ، چرا واردات خودرو تحریم نشد اما واردات قطعات تحریم شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید